Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Iran. Chińskie elektrobusy wyparły trolejbusy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Iran. Chińskie elektrobusy wyparły trolejbusy
fot. Przemysław JezierskiTrolejbus przy stacji metra Meydan-e Shohada w Tehranie, 04.10.2023
W stolicy Iranu, Teheranie do niedawna funkcjonowały dwa systemy transportu publicznego, zasilane za pośrednictwem trakcji elektrycznej. Zanim w 1999 roku uruchomiono pierwszą linię metra, największe miasto Bliskiego Wschodu posiadało już komunikację trolejbusową. Teherańskie trolejbusy miały więcej upadków niż wzlotów. W zeszłym roku zamknięto ostatnią linię, zastąpioną przez chińskie autobusy elektryczne. Teherański system trolejbusowy był jedynym, jaki kiedykolwiek istniał w Iranie.

Decyzję o budowie sieci trolejbusowej w Teheranie podjęły władze administracyjne irańskiej stolicy pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, jeszcze przed śmiercią ajatollaha Ruhollaha Chomeiniego. Za wyborem tego środka transportu, który miał być rozwijany równolegle z budową teherańskiego metra, przemawiały po części względy ekologiczne. Pod koniec 1990 roku podpisano umowę z kilkoma partnerami z ówczesnej Czechosłowacji na budowę niezbędnej infrastruktury i dostawę taboru, trolejbusów marki Škoda. Umowa zaowocowała wyborem wyższego niż zwykle zasilania napięciem trakcyjnym wynoszącym 750V prądu stałego. Na większości sieci trolejbusowych stosuje się napięcie 600V DC. Prace budowlane nad pierwszą linią ruszyły w sierpniu 1991 roku i trwały nieco ponad rok. Teherański system trolejbusowy rozpoczął pracę 14 września 1992 r. na trasie o długości 6,9 km. Trasa biegła od centralnego placu Meydan-e-Imam-Huseyn w kierunku północno-wschodnim przez arterię Damavand do pętli Terminal Sharq. Linia była obsługiwana przez dwie linie o numerach 1 i 2, z tym że linia 2 miała charakter ekspresowy i zatrzymywała się tylko na wybranych przystankach. Cechą szczególną była dodatkowa para linii trakcyjnych dla linii nr 2, tak aby mogła ona wyprzedzać wolniejsze trolejbusy linii 1. Do obsługi pierwszych linii skierowano 35 przegubowych trolejbusów Škoda 15Tr. W kolejnych latach park taborowy powiększył się do 65 pojazdów tego typu. Sieć trolejbusowa rozrosła się do 5 linii, osiągając długość ponad 16 km.

Początek XXI wieku to czas stopniowego regresu i zwijania się teherańskiej sieci trolejbusowej, chociaż ostatnia niewielka rozbudowa miała miejsce jeszcze w marcu 2010 r. Pod koniec 2013 r. całkowicie wstrzymano kursowanie trolejbusów, wycofując z eksploatacji wysłużone przegubowce. Rozpoczęto też stopniowy demontaż sieci trakcyjnej. Wydawało się, że los teherańskich trolejbusów jest już przesądzony, jednak 21 marca 2016 r. nastąpiła reaktywacja krótkiego, 1,8-kilometrowego odcinka linii nr 4 między Bozorgrah-e-Be'sat a Meydan-e-Khorasan. Wkrótce trasę przedłużono do Meydan-e-Shohada. Do obsługi reaktywowanej linii skierowano kilkanaście wyremontowanych wozów Škoda 15Tr. W 2024 roku ruch trolejbusowy w Teheranie został ponownie zawieszony, a linię obsługiwaną dotychczas przez trolejbusy zastąpiły tańsze w utrzymaniu elektrobusy produkcji chińskiej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze elektryczne autobusy przegubowe dotarły do Budapesztu

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy przegubowe dotarły do Budapesztu

Przemysław Farsewicz 18 października 2025

Już 30 autobusów elektrycznych we flocie MPK Radom!

Komunikacja

Konin próbuje kupić dwa krótkie elektryki z ładowarką

Komunikacja

Konin próbuje kupić dwa krótkie elektryki z ładowarką

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pierwsze elektryczne autobusy przegubowe dotarły do Budapesztu

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy przegubowe dotarły do Budapesztu

Przemysław Farsewicz 18 października 2025

Już 30 autobusów elektrycznych we flocie MPK Radom!

Komunikacja

Konin próbuje kupić dwa krótkie elektryki z ładowarką

Komunikacja

Konin próbuje kupić dwa krótkie elektryki z ładowarką

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij